Positiivinen pedagogiikka on yksi Oriveden koulujen tämän lukuvuoden painopisteistä. Siinä onkin haastetta kansakunnalle, joka mieluusti vaipuu melankoliaan, pessimismiin ja rakastaa kuunnella mollikolmisoinnulla alkavia haikeita lauluja. Jopa rakastetuimmat joululaulumme pursuavat enemmän surua kuin ilo: Varpunen jouluaamuna, Sylvian joululaulu, Kun maas on hanki….
Marras- ja joulukuussa positiivisuuden löytyminen keskellä räntäsateista Oriveden kylänraittia tiistaisena loppuiltapäivänä onkin tavallista työläämpi juttu.
Pienikin valon kaje auttaisi – mutta aurinko armas ei kuivaa sateitamme tai kyyneleitämme vielä pitkään aikaan.
✬✬✬✬✬
Omaan työhöni sain lisää positiivisuutta sekä OPH:n lukiopäiviltä että AVI:n seminaarista. Professori Kirsi Pyhältö oli myös ottanut positiivisuuden ohjenuorakseen puhuessaan lukioväelle opiskelijoiden jaksamisesta. Pyhältö valitsi esitykseensä näkökulman tarkastellakin tekijöitä, jotka edistävät lasten ja nuorten hyvinvointia.
Hyvinvoinnin edistämiseksi koulussa tulee Pyhännön mukaan keskittyä seuraaviin asioihin: sosio-emotionaalisten taitojen oppimiseen pitää investoida.
Toinen tärkeä asia on kuulumisen tunteen rakentaminen – sekä opiskelijan, opet että muun henkilökunnan jäsenen pitää saada tuntea kuuluvansa tähän porukkaan’.
Kolmanneksi yhteisöllisen toimintakulttuurin luominen.
Koulunkäyntiin hyvin kiinnittyneet nuoret saavat parempia oppimisen tuloksia – ei liene suuri yllätys. Tutkimuksen mukaan koulunkäyntiin kiinnittyminen korreloi suoraan siihen, että opettajat ovat kiinnostuneita ammatillisesta kehittymisestään. Onneksi Oriveden kaupunki työnantajana mahdollistaa ja kannustaa opettajille pääsyn kursseilla ja koulutukseen.
Loppuvuoden ajan Oriveden lukion opettajilla on lisäksi halutessaan mahdollisuus lähteä tutustumaan toisen lukion arkeen päiväksi ja pariksi. Tarkoitus on päästä seuraamaan oppitunteja, näkemään toisen lukion toimintakulttuuria ja kuulla sekä opiskelijoilta että kollegoilta, miten naapurissa tehdään.
✬✬✬✬✬
Positiivisen pedagogiikan painopistettä toteutamme mm. seuraavassa YHR-kokouksessamme tammikuussa, kun jatkamme opiskelijan jaksamisen tukemista.
Edellisessä YHR-kokouksessa oli aiheena opintojen hajauttaminen ja se merkitys jaksamisen tukemiseksi. Oriveden lukiossa on tähän asti tehty selkeästi vähemmän opintojen pidentämissuunnitelmia kuin valtakunnassa keskimäärin. Nyt toimintakulttuurimme on tässä asiassa muuttumassa.
Tammikuun YHR:n kokouksessa on jaksamisen suhteen keskiössä erikoislinjojen opiskelijat – miten tukea ja auttaa etenkin niitä nuoria, jotka ovat lukio-opintojensa takia muuttaneet kotoa pois ja lukio-opintojen ohessa opettelevat vastuunottoa omasta arjesta ja yksin asumisesta.