Urheilun ja opiskelun yhdistäminen onnistuu Orivedellä hyvin

Inka Raitala, 18, haki urheilijastatuksella Tampereelle sekä Kuortaneelle urheilulukioihin peruskoulun jälkeen. Ainoaksi tyttölentopalloilijaksi Sammon lukioon valittu Inka päätti kuitenkin viime hetkillä jäädä kotikapunkinsa pieneen lukioon, eikä päätös ole kaduttanut.

Inka Raitala

Inka oli peruskoulussa tunnollinen pänttääjä. Tulokset olivat erinomaisia ja peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli päätähuimaava 9,7. Lukioon siirtyessään Inka kuitenkin huomasi, ettei pänttäämällä opi ymmärtämään suuria kokonaisuuksia ja opiskelustrategioita oli muutettava. “Lukiossa on hallittava muutakin kuin vain nippelitietoa”, Inka kertoo.

Inka kirjoitti terveystiedon ylioppilaskokeessa syksyllä. Tavoitteena oli E, mutta tunnollinen opiskelu tuotti tulokseksi loistavan Laudaturin. Kirjoituksiin Inka valmistautui lukemalla kurssikirjat ainoastaan kertaalleen läpi. Lisäksi hän teki muistiinpanoja ja yliviivauksia sekä katsoi netistä opetusvideoita. Inka kertoo oppivansa hyvin kuulemalla, joten siksi videot olivat hyvä apu.

Inka neuvoo muitakin löytämään oman tapansa oppia, sillä se helpottaa kirjoituksiin valmistautumista huomattavasti. “Tiesin että olin valmistautunut hyvin, mutta ennen kuin saatiin edes kokeet pöydille, aloin itkemään. Jännitys oli niin kova.” Inkalle koulumenestys on aina ollut prioriteetti, joten uusi tilanne oli outo ja pelottava. Inka toivookin, että seuraavat ensikertalaiset pääsisivät käymään kirjoitustilassa kirjoituksia edeltävänä päivänä, edes näkemässä miten päin pöydät ovat, mihin laskea eväät ja onko kello varmasti näkyvissä.

Myös omat rajat pitää oppia. Toisena opiskeluvuonna Inka pelasi lentopalloa liigatasolla, kävi ahkerasti koulua ja valmistautui vanhojen tansseihin. Pienen lukion etuna tulevat hyvät suhteet opettajiin, ja aina voi pyytää lisäaikaa, jos pää ei meinaa kestää. Abiturienttivuonna Inka on osa Oriveden uutta lentopallolukion testiryhmää. Ohjatut harjoitukset auttavat harrastuksessa sekä kartuttavat kurssimäärää.

Inkan mukaan tulevaisuuden lukiossa voisi olla hyvä käyttää enemmän tasoryhmiä. Vaikka niiden järjestäminen on hankalaa, olisi niistä varmasti hyötyä kaiken tasoisille oppilaille sekä myös opettajille.

Kuva & teksti: Essi Viljanen

Oriveden lukion Laudatur-sarjassa haastattelemme ylioppilaskirjoituksissa pärjänneitä opiskelijoita ja pyrimme löytämään avaimet hyviin tuloksiin.