Uuden lukuvuoden veso-päivillä kasvatus- ja opetusjohtaja Mia Mattila siteerasi runoilija, tohtori Jenni Haukion teosta ”Sinun tähtesi täällä – vuodet tasavallan presidentin puolisona”.
Mia Mattila halusi muistuttaa Haukion teoksen innoittamana erityisesti kahdesta asiasta: ”Lapsemme – aarteemme” ja ”ovi on aina auki”.
Mattilan esille nostamat sitaatit pistivät miettimään. Tosiaan meidän lukiomme nuoret – ainutlaatuisia yksilöitä, upeita nuoria – aarteita. Mutta onko meillä ovet sillä tavalla, että nuori tulee kuulluksi myös vaikeuksiensa hetkellä?
✬✬✬✬✬
Keskiviikkoaamuna 23.8. YLE otsikoi: ”Oppilas ei aina pääse kuraattorille tai terkkarille, mutta syytä ei tiedetä – nuori saattaa jäädä asiansa kanssa yksin” (linkki uutiseen).
Juttu alkaa seuraavasti:
”Nuoret saattavat sivuuttaa asiansa hoidon kokonaan, jos kohtaaminen opiskelijahuollon ammattilaisen kanssa ei toteudu. Kouluterveydenhoito on koronan jälkeen edelleen ruuhkautunut.”
Onko meillä Oriveden lukiossa ovi aina auki? Siihen toki pyrimme. Tietenkään ei voi olla mitään non stop -vastaanottoa esimerkiksi kouluterveydenhoitajalle tai kuraattorille.
Mutta löytyykö meiltä joka päivä joku aikuinen, jolle nuori voi kertoa huoliaan? Olemmeko me koulun aikuiset riittävän hyvin tavoitettavissa? Uskaltaako nuori tulla kertomaan? Luottaako hän meihin?
✬✬✬✬✬
Usein ryhmänohjaaja on se tutuin taho, jota nuori huolineen lähestyy. Mutta kuka tahansa meistä Oriveden lukion aikuisista on velvollinen kuulemaan nuorta, jos hänellä on mieltä painava asia.
Opettajat eivät ole psykologeja. Me olemme kuitenkin välittäviä ihmisiä, jotka haluamme auttaa. Yritämme ohjata eteenpäin sellaisen tahon luo, jolla on paras asiantuntemus nuoren huolissa.
Tärkeintä on, että nuori uskaltaa kertoa huolistaan eikä jää huolineen yksin.
✬✬✬✬✬
Rehtorin ovi on aina auki. Pistän sen kiinni vain, jos on palaveri tai puhelu. Hyvin vähän kuitenkaan luonani käydään – oli sitten kyse opiskelijoita tai henkilökunnasta. Vaikka ajanvaraustakaan ei tarvita.
Toki sähköisenä aikana asiointi sujuu myös Wilman kautta, mutta usein on parempi hetkeksi rauhoittua kahden kesken juttelemaan ja käymään läpi kaikessa rauhassa, mikä huoli nuorella tai sitten opettajalla on.
Hyvä opiskelija–opettaja-suhde on puolin ja toisin kunnioittava ja luottamuksellinen. Haluamme Oriveden lukiossa kohdata opiskelijamme ihmisinä, joilla on oikeus hyviin ja huonoihin hetkiin. Tarvittaessa vedämme ylämäessä. Tai työnnämme. Ja yritämme pysyä perässä alamäessä. Opiskelijoidemme kautta opimme myös itse joka päivä jotakin uutta.
Toivomme, että opiskelijamme tulevat kertomaan meille niin ikävistä kuin mukavistakin asioistaan. Haluamme olla läsnä opiskelijan arjessa.
Pyrimme pitämään ovemme auki.