Juupajokelainen Akusti Hakonen, 18, päätti lähteä Oriveden lukioon syksyllä 2014. Aiemmin laiskasta ja ujosta opiskelijasta on lukiouran aikana kuoriutunut motivoitunut ja sosiaalinen menestyjä.
Peruskoulun päätyttyä jatko-opiskelupaikan valitseminen ei ollut kovin vaikeaa. Mänttään olisi ollut pidempi matka, eikä luokkatovereita siirtynyt sinne ollenkaan. Tampereella liian isot koulut eivät houkuttaneet, ja Akusti valitsi Oriveden lukion.
Akusti on tähän mennessä selviytynyt ylioppilaskirjoituksissa mainiosti. Keväällä historiasta napsahtanut M nousi syksyn uusinnassa E:hen. Uskonto lähti opettajan arvioimana M:nä, mutta palasi hurjana laudaturina. Akusti itse kertoo olevansa tyytyväinen tuloksiin, ja uskoo että jo aiemmin kehittynyt innostus ja mielenkiinto ovat avaimet menestykseen. ”Olen kristillisestä perheestä ja historian opiskelu on ollut minulle aikaisemmin jo harrastus. Siksi kirjoittaminen on helppoa, kun on tietoa myös kurssikirjojen ulkopuolelta.”
Varsinaisia opiskelustrategioita Akustilla ei ole, vaan kirjojen lukeminen ilman häiriötekijöitä oli ainut tapa, millä kokeisiin luku tapahtui. Itse koetilanteessa Akusti ei liiemmin suunnittele vastauksia, vaan alkaa heti kirjoittaa. ”Ensimmäisen kappaleen aikana rakenne selkeytyy ajatuksen tasolla. On kuitenkin tärkeä valita tehtävät tarkkaan, että tietää mistä kirjoittaa.”
Oriveden lukiossa Akustin mielestä parasta on pieni koko ja hyvä ilmapiiri. Toisin kuin isoissa lukioissa, Orivedellä koko ikäryhmä kokee olevansa yhtä. Luokkatunnuksella ei niinkään ole väliä. Lukion edetessä looginen päättelykyky on parantunut ja asioiden yhdistäminen toisiinsa on helpompaa. Tämä on myös helpottanut kokeisiin lukua ja niissä pärjäämistä.
Lukion jälkeen Akusti aikoo hakea opiskelemaan historiaa tai uskontoa yliopistoon. Riippuen pääaineesta hän haluaisi erikoistua historian kenttätutkimukseen tai mytologiaan.
Kuva & teksti: Essi Viljanen
Oriveden lukion Laudatur-sarjassa haastattelemme ylioppilaskirjoituksissa pärjänneitä opiskelijoita ja pyrimme löytämään avaimet hyviin tuloksiin.